الأحد، ٢٠ يناير ٢٠٠٨

تعريف جديد للوطن..

وتبقى فيروز..
تغنينا..
ريح الشمالى.. زور الغوالى
وقلن ع بالى طيف محبوبى
بقعد لحالى.. أذكر ليالى
يوم ال حكالى وتاه ع دروبى

* * * * *
الوطن هو من نحب.. ما الأماكن الا صور خلفية نلصق عليها الأحداث.. وما الأماكن الا أشياء يصنع جمالها من نحبهم..
لماذا أحب هذا البيت.. لأن أمى فيه.. وهذا الشارع الذى لعبت فيه الكرة أول مرة مع أصدقائى.. وهذه المدرسة التى حصلت فيه ذات مرة على جائزة وهنأنى من أحبهم.. وذا المقهى الذى شاهدت فيه المباريات.. وفرحت بانتصارات فريقى مع أصدقائى.. وحزنت لانكساراته معهم.. وداعبت من يشجع المنافس منهم..
الوطن هو من نحب.. ما الأماكن الا صور خلفية نلصق عليها الأحداث.
* * * * *
اهداء:
الى الحى الجميل..
الى الشارع الذى كان أقرب أماكن العالم الى قلبى..
الى البيت العتيق، وشرفته المضيئة دومًا بالوجود المعطر.. وقد أظلمت فجأة؛ لأن الأحبة قرروا الغياب.
* * * * *
وتبقى فيروز..
تغنينا..
ياطيب القلب ياقلبى.. تحملنى هم الأحبة ان غابوا وان حضروا
* * * * *

هناك تعليقان (٢):

paranoia,magnetic & dramatic girl يقول...

واوووووووووو ماجدة الرومي انا بعشقها
بس الغنوة دي اول مرة اسمعها لها
........
فيروز تانيي؟؟؟؟
بس بجد كلامها جميل عن الوطن
احمد انا حاسة انك مثقف وجواك كلامك كتير ومشاعر كتير .وحاسة انك كويس اوي اقصد كأنسان ..مش عارفة احساسي ده غلط ولا لا بس انا نقلت احساسي..طلع الي جواك كله
بجد والله انا حاسة ده ناحيتك ومتأكدة منه مش مجاملة
....
علي فكرة انا كتبت قصة جديدة نفسي تعلق عليها
ربنا معاك يااحمد
دودو

أحمد عبد الفتاح يقول...

أهلا أختى الكريمة دودو
أنا مش من عشاق ماجدة الرومى أوى
بس الأغنية دى أكتر حاجة بحبهالها
............
فيروز تانى وتالت ورابع وعاشر:)
أنا متشكر جدا على احساسك النبيل ده يا دودو.. أنا مش عارف هو صح ولا غلط.. "ميشكرش ف نفسه الا ابليس"
بس أتمنى انى أكون كده باذن الله
..........................
استسمحك فى فترة لحد ما أخلص الامتحانات بكرة ان شاء الله.. عشان أقرأها على رواقة:)
متشكر جدا على المتابعة